Nederlandse Veteranendag 2017



De gewonde soldaat

Sinds jaar en dag ga ik naar de Veteranendag in Den Haag. Simpelweg omdat ik een zekere affiniteit met de krijgsmacht heb en de acties van de mannelijke en vrouwelijke veteranen erg bewonder.  Op 24 juni 2017 ging ik weer met mijn vrouw naar een nieuwe editie van de Veteranendag. Zoals gebruikelijk liepen we van het Centraal Station naar het Malieveld om vandaar de deelnemers te kunnen zien voor ze vertrekken voor het defilé. Terwijl we langs de opstelplekken van de deelnemers aan het defilé liepen zag ik ze plotseling. 
De jongemannen in hun rolstoel. De ene zonder benen en de andere zonder onderbenen. Direct moest ik denken aan mijn vader. Hij was in de jaren 80 Directeur Materieel bij de Landmacht geweest en het belang en de veiligheid van zijn mensen stonden voorop. Hij was zo geliefd bij zijn mensen dat de Marechaussee het verkeer moest regelen bij zijn begrafenis nadat hij op 53 jarige leeftijd overleed aan een hartaanval. Deze veteranen deden voor de eerste keer mee aan de Veteranendag in een rolstoel. Daar heb ik een enorm respect voor!Je kan meer over ze lezen en hoe je ze kan steunen op hun website  http://www.degewondesoldaat.nl/nl/ of op hun facebook-pagina https://www.facebook.com/gewonde.soldaat/.   
Natuurlijk was er meer te zien. Daarom liepen we verder over het uitermate stoffige Malieveld in de richting van de opstelplek van de oude legervoertuigen. De oude heren in de auto’s vonden het prachtig dat ze gefotografeerd en gefilmd werden. Even later reden er een aantal serieuze motorfietsen voorbij.
Iedereen sloot aan en weg waren ze. Dat gaf ons de gelegenheid om te kijken naar de voertuigen die aan het publiek getoond werden. Al na een kleine vijftig minuten kwamen de eerste veteranen weer terug op het Malieveld. Met en zonder muziek marcheerden ze onder luid applaus het Malieveld op. In 2018 wordt de veteranendag gehouden op 30 juni. Een selectie van de gemaakte foto’s kan je bekijken op https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=1228340130624901 Een korte video kan je hier zien. 
 

Oude artikelen