MG 1300 part 1

Dit artikel gaat over een hele leuke auto die ik zo maar langs de kant van de weg geparkeerd zag staan. Voor ik het wist was ik er langs gereden en omdat ik in mijn jaszak een kleine actioncamera had zitten besloot ik om te keren en terug te rijden om de auto te filmen en te fotograferen. Voor diegenen die niet weten wat 


een actioncamera is zal ik dat eerst uit leggen. Het zijn enorm kleine lichte camera’s die gebruikt worden om allerlei actie vast te leggen, zoals skaten of mountainbiken of surfen of motorrijden. Het maakt niet uit als het maar snel gaat. Wanneer je zo’n kleine camera aan schaft krijg je daar ook allerlei super handige clips bij om de camera ergens op te monteren. De camera’s zijn allemaal voorzien van zeer goede stabilisatie die je naar eigen smaak kunt instellen. Sinds ik in augustus 2021 mijn eerste actioncamera heb gekocht heb ik hem al heel veel gebruikt, met name door het feit dat ik hem eigenlijk altijd bij heb en een moment zoals vandaag passeerde niet ongeregistreerd voorbij hoef te laten gaan.

De leuke auto had ik al herkend. Het is een MG, een 1300 MK 2. Je had ook een 1100 uitvoering en dezelfde auto was veel bekender als Austin Glider of Morris 1100 of 1300. Je kon de auto trouwens ook in een Riley of Wolseley uitvoering kopen en zelfs als Vandenplas maar dat terzijde. De auto kwam in 1962 op de markt en had, net als de Mini, voorwielaandrijving terwijl de motor dwars geplaatst was. De versnellingsbak had vier versnellingen. De kleine auto’s waren uitgerust met een heel apart hydrolastic veersysteem. Datzelfde systeem was jaren later terug te vinden in de MG F. Ik heb een korte video van de MG 1300 kunnen maken. Klik op deze link: https://youtu.be/i1KluLLrS08 Hier is een leuke link naar het austin-morris-riley-wolseley register: https://www.amrwr.nl/?page_id=1915
Volgende week kan je part 2 van dit leuke artikel lezen. 

Zoek jij een mooie autoposter? Ik heb een leuke selectie met prachtige auto posters voor je in de aanbieding. Kijk maar eens op deze blogpagina: https://vandenberghfotografie.blogspot.com/p/autofoto-te-koop.html

 

Oude artikelen