Polarisatiefilters deel 3

In de vorige twee delen heb ik al een en ander uitgelegd over het gebruik van een polarisatiefilter. Inmiddels ben ik er een jaar mee aan het oefenen en ik ontdek iedere keer nieuwe mogelijkheden. In eerste instantie dacht ik dat het

polarisatiefilter uitsluitend handig was om schittering weg te halen maar toen ik met een polarisatiefilter foto’s maakte bij de Kaag zag ik dat de kleuren ook veel voller werden. Het systeem is telkens hetzelfde. Je draait op een willekeurige
manier aan het filter om te zien wat voor effect dat heeft op je foto. Zo zag ik de kleur van het dek van de zeilbootjes veranderen van bleek lichtbruin naar een prachtige volle kleur. Hetzelfde gold voor het blauw in een andere foto en voor het
groen van het gras. In feite zou je bij iedere foto die je maakt moeten kijken wat voor effect een polarisatiefilter heeft. Alleen kost dat erg veel tijd zodat je het in de praktijk meestal toch niet doet. Ik heb een nieuwe video gemaakt. Klik op deze link: https://youtu.be/6AuoHQALAHI
In het fotoalbum op mijn facebookpagina staat een leuke selectie foto’s: https://www.facebook.com/media/set/?vanity=classiccarsandlifestyle&set=a.4396639553794927

 

Oude artikelen