Een Lancia HPE

Donderdag 14 oktober ging ik met mijn vrouw weer een keer naar mijn favoriete Louwman museum. Ik had een andere camera gekocht en wilde daar kijken hoe goed hij het deed in lowlight conditions. Ik kan er trouwens ook geen genoeg van
krijgen om tussen al die bijzondere auto’s en automobilia rond te lopen. Op het plein bij de ingang mogen auto’s staan die ouder zijn dan 40 jaar. Zoals zo vaak stond er weer een donkerblauwe Jaguar E-type maar dit keer stond in de hoek
een prachtige zilverkleurige auto. Het was een Lancia HPE. In gedachten ging ik terug naar 1980. Toen had ik namelijk ook een Lancia HPE. Een twee liter in de
kleur rood, met groen getint glas en donkerbruine leren stoelen. De auto had vijf versnellingen en een stereo-installatie met speakers in de portieren. Dat lijkt nu
heel gewoon maar in die tijd was dat zeer bijzonder. Voor zaten er ook extra lampen op de auto. De HPE was technisch erg goed en betrouwbaar en de auto kon met een gerust hart worden uitgeleend. Ik was op een aparte manier aan die
HPE gekomen. Op een dag had ik een Fiat 124 coupé gekocht. Een mooie auto in de kleur zilver met een zwart vinyl dak. Ik reed met de auto van Den Haag naar Rotterdam waar ik toen woonde en vond de Fiat niet lekker rijden. Die middag zat ik in de krant bij de autoadvertenties te kijken en zag een advertentie waarin de HPE te koop werd aangeboden. Inruil was mogelijk. Ik besloot om naar de auto te
gaan kijken en al snel hadden we een deal en ruilden we van auto. Ik kreeg nog geld toe en was tevreden met mijn aankoop. De Lancia bleef erg betrouwbaar  maar ondanks de technische betrouwbaarheid bleef de HPE niet erg lang. Hij werd linksachter aangereden. Die schade liet ik provisorisch maken en vlak daarna werd hij weer van achter aangereden. Het was tijd om de auto naar de sloop te brengen. Tot zover de reis terug in de tijd. De HPE bij het Louwman
museum was prachtig om te zien. Hij voerde Engelse kentekenplaten die hem erg goed stonden. Hij had voor extra lampen en toen ik er om heen liep zag ik dat de stoelen en de bank ook met leer waren bekleed. Zo te zien was dat in Engeland gedaan. De HPE was linksgestuurd en de auto was voorzien van een houten Nardi stuur en stond op lichtmetalen velgen. Terwijl ik de zilverkleurige auto
bewonderde stond er plotseling iemand bij de auto die in het Nederlands vroeg wat ik van de auto vond. De eigenaar bleek al 17 jaar in Engeland te wonen en hoewel hij het daar erg naar zijn zin had had hij door de Brexit toch besloten om terug te komen naar Nederland. De Lancia zou mee komen en we kregen het over de perikelen die er nu kunnen ontstaan wanneer je een oude auto wil importeren
van buiten de EU. In zijn geval lijkt het niet al te lastig te zijn. De auto kan mee als verhuisgoed en dat scheelt enorm. De eigenaar liet tijdens ons gesprek nog zien dat hij het stuur dat origineel in de auto hoorde in de kofferbak bewaarde. Heel erg leuk. Ik heb een korte video van deze mooie Lancia gemaakt. Klik op deze link om hem te bekijken:
https://youtu.be/CAEA2Ifc2Ek Hier is een link naar de pagina van de RDW met informatie over het importeren van een niet EU auto: https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/invoeren/invoeren-vanuit-land-buiten-eu--of-eva-land

 

Oude artikelen