Fiat 500
Met een lengte van 3 meter en 57 centimeter en een breedte van 1 meter en 62 centimeter is de moderne Fiat 500 een ideale stadsauto. Hij weegt 930 kilo en is leverbaar met een zuinige twee cilinder motor voor minder dan €15.000. Het
lijken ideale maten wanneer je ze vergelijkt met de maten van mijn Skoda Fabia maar de huidige Fiat 500 is veel groter en zwaarder dan zijn enorm populaire voorganger die in 1957 voor de eerste keer in Turijn van de band af rolde. Mijn tante had er ooit eentje. In haar sappige Brabants kon ze lachend vertellen over de keer dat er een grote vrachtwagen naast haar Fiatje 500 bij het stoplicht kwam staan en vroeg of ie nog aan de borst moest. In het boekje “kies uw auto” uit 1963 is te lezen dat de Fiat 500D die toen nieuw werd aangeboden over vier zitplaatsen beschikte. Dat was met een buitenmaat van 297 centimeter een prestatie van jewelste. En niet gelogen want je zat inderdaad goed in de auto. Zelfs wanneer je achterin op de achterbank moest zitten was het goed te doen. Net als bij de oude Mini uit die tijd. Helaas lag er in de Fiat 500 een heel klein twee cilinder motortje met 499 cc. Dat kon de kleine auto met moeite aan een topsnelheid van 95 kilometer per uur helpen. In de jaren tachtig van de vorige eeuw waren de vijfhonderdjes ongekend populair bij een grote schare fans. Daarom besloot ik om samen met een vriend een exemplaar te kopen voor de handel. Wij verloren uiteindelijk aan de actie maar in Amsterdam zat toen een bedrijf dat gespecialiseerd was in de kleine Fiatjes en er een goede boterham aan over hield. Later kocht ik er eentje om mee op en neer te rijden naar mijn werk. Omdat ze zo zuinig waren en maar 500 kilo wogen. Je betaalde er bijna geen wegenbelasting voor. Het was een 500 R met de snelste motor die ooit leverbaar was. Daar mee kon je over de honderd rijden. Helaas was bij mijn exemplaar de bodem verrot en op een bepaalde dag zakte ik daar met de bestuurdersstoel door toen ik door een grote hobbel reed. Op basis van de standaard carrosserie werd er ook een stationcarvariant gemaakt. Die is enorm leuk om te zien maar was vroeger in Nederland erg zeldzaam. Het was ook een auto die kostbaar was om te repareren door de afwijkende carrosseriedelen. Ook de motor was anders want om achterin ruimte over te houden lag de motor onder de vloer in plaats van dat de motor rechtop stond. Je zou het niet verwachten maar met de Fiat 500 werd ook geracet. Ooit had ik een Italiaanse kennis die een garagebedrijf runde waar ik al mijn auto’s apk liet keuren. Hij kon altijd leuk vertellen over zijn jeugd en de 600 jes waar ze de wegen onveilig mee maakten rond zijn geboortedorp. Maar serieuze tunigbedrijven als Abarth en Steyr-Puch hebben zich ook uitgeleefd op de kleine broer van de 600, de Fiat 500. Dat was in eerste instantie nodig omdat de 500 net na zijn introductie niet erg populair was bij de Italianen. Hij was wel goedkoop maar ook erg kaal en zeer langzaam. Dat maakte Abarth goed. De snelste versie, een 695, haalde 140 echte kilometer. Ik heb een korte video gemaakt. Klik op: https://youtu.be/NSuQS6h_sIcIn het
fotoalbum op mijn Facebookpagina staat een leuke selectie 500 foto’s: https://www.facebook.com/media/set/?vanity=classiccarsandlifestyle&set=a.3350485991743627