Wegenwacht voertuigen

In 2013 bezochten mijn vrouw en ik de oldtimerdag in Zoetermeer. Het was leuk om daar een Wegenwachteend te zien staan. De eigenaar vertelde dat het een replica was, een zelfbouw. Hij had de auto zelf opgebouwd. Zo graag wilde hij er
eentje hebben. Vlak voor die oldtimerdag plaats vond was de eend gereed. De kenner kan zien waarom het een replica is. Kijk maar eens naar de vulpijp van de benzinetank. Later kwamen we die eend en de altijd in Wegenwacht uniform gekleed gaande eigenaar nog regelmatig tegen. In april 2011 vierde de
Wegenwacht het heugelijke feit dat ze op dat moment 65 jaar bestonden en in september 2011 toonde de Wegenwacht op het Malieveld in Den Haag bijna alle types voertuigen die ze vanaf 1946 hadden ingezet om hulp bij pech onderweg te bieden. In 1946 begon men met de motorfietsen. Die waren van het merk Harley Davidson.  Ze hadden alle zeven een zijspan om het gereedschap in te
vervoeren en ze reden vaste routes over de hoofdwegen. Als ze hun route moesten verlaten werd er een vlag in de berm geplaatst met daarop een berichtje hoe laat de wegenwacht weer terug hoopte te zijn. De gefotografeerde “Harley Davidson”  is gerestaureerd. De berijder vertelde dat hij de motor ging inrijden zonder het zijspan. Dat was een aparte ervaring want dan is het
rijgedrag totaal anders. De opvolgers waren van het merk BSA. De BSA werd opgevolgd door een auto. Een Citroën, beter bekend onder de naam eend. De eend die op het Malieveld stond was ook volledig gerestaureerd. Het was jammer dat er geen mensen bij de auto’s waren om de inhoud van de achterbak
te laten zien. Vanaf het prille begin werden de auto’s door de berijders ingericht. Met eigen gereedschap en allerlei handige dingetjes die onder weg van nut konden zijn. Dat gebeurde ook bij de latere voertuigen en we waren altijd erg verbaasd over de vindingrijkheid van deze en gene. Menigeen had een
waterreservoir met kraantje ergens ingebouwd  zodat het mogelijk was om onderweg na een klus de handen te wassen. Tegen de tijd dat de eend werd afgelost werd er getest met de bestel DAf. Deze auto is gefotografeerd op het hoofdkantoor in Den Haag. De DAF is echter nooit door de Wegenwacht in gebruik genomen. Dat gebeurde wel bij de Citroën Ami. Grappig is het feit dat de gefotografeerde Ami een kenteken heeft dat met DS begint. Dat is wel apart! Achterop de auto staat nog steeds de originele reclame die toen werd gevoerd. “Blij dat ik rij voor u”. Dat was bedoeld om er de nadruk op te leggen dat de
Wegenwacht de auto’s rijdend hield. Na verloop van tijd en vele tienduizenden kilometers kwam er een nieuw type auto beschikbaar voor de wegenwachters. Ik heb die gele auto’s meerdere malen in actie gezien. Veelvuldig hebben ze mij vroeger uit de nood geholpen. In de tijd dat er nog geen mobiele telefoon was waren er praatpalen. Die waren er vanaf 1971 maar pas in 1977 was het netwerk voltooid. Wanneer je van de praatpaal terugliep naar de stil gevallen auto kon je de gele R4 met het grote bord Wegenwacht al van ver zien
aankomen. De relatief kleine wagentjes waren werkelijk tot aan het dak volgestouwd met alles wat er nodig was om onderweg de meest uiteenlopende zaken te kunnen repareren. Ze hebben me menigmaal goed geholpen!Ik heb een korte video gemaakt:
https://youtu.be/T7QXGwH-svQ
In het fotoalbum op mijn facebookpagina staat een leuke selectie foto's:
https://www.facebook.com/media/set/?vanity=classiccarsandlifestyle&set=a.3199655790159982

#wegenwachtauto #classiccars

Oude artikelen