Landspeed recordbreakers
De meeste mensen willen dat alles steeds sneller gaat. Ik
heb het over reizen. Er moeten snellere auto’s komen en snellere vliegtuigen en
snellere treinen zodat we sneller van A naar B kunnen reizen. Spijtig dat we
door die constante
haast geen oog hebben voor de omgeving waar we ons doorheen
spoeden. Het zal niemand verbazen dat men al vroeg in de geschiedenis van de
automobiel probeerde om daar ook steeds harder mee te gaan. In allerlei races en
ook in absolute snelheid. Voor die recordpogingen zijn speciaal gebouwde
voertuigen gebruikt. Het huidige record staat al 21 jaar op naam van Andy
Green. In
oktober 1997 wist hij met de Thrust SSC in het Black Rock Desert in
Nevada, USA een snelheid te halen van 1.227,985 kilometer per uur. Hij ging
zelfs door de geluidsbarrière. Wat een verschil met de Sunbeam 350 HP
recordbreaker uit 1923. De hele grote Sunbeam had het voor die tijd enorme
vermogen van 350 pk. De auto werd bestuurd door Sir Malcom Campbell. Hij kocht
de auto in 1923
van Lee Guinness. Met deze, voor die tijd, supersnelle auto met
een V 12 motor van 18,3 liter wist hij een nieuw snelheidsrecord te vestigen. Hij
haalde namelijk een snelheid van meer dan 150 mijl per uur. Omdat Sir Malcolm
Campbell wist dat de mogelijkheden van de auto hiermee uitgeput waren ging hij
daarna verder met de Napier Campbell Blue Bird en later met de Campbell Railton
Blue
Bird Landspeed recordbreaker. Het is leuk om te zien dat de enorme Sunbeam
net als de opvolgers al blauw is geverfd. En wat te denken van de achterkant
van deze Sunbeam? Die aanpassing was nodig om over de 150 mijl per uur te gaan.
De auto staat normaliter in Beaulieu in het National Motor Museum. De rode auto
is een Sunbeam. Het was de eerste auto die destijds een hogere
snelheid van 200
mijl per uur wist te bereiken. Weer sneller was de Campbell Railton Blue Bird
recordbreaker. In 1935 gebruikte Sir Malcolm Campbell deze auto om een record
te vestigen. In 1933 had hij ook al met de auto gereden. Bij Daytona. Hij haalde
toen een snelheid van 438 kilometer per
uur. Daarna werd de body aangepast en in 1935 ging hij naar de zoutvlaktes van
Bonneville bij
Utah. Daar passeerde hij de 300 mijl per uur. Om dat record te
halen lag er in het speciale chassis een enorme Rolls-Royce motor van 36,7
liter. De motor had 12 cilinders en
dubbele bovenliggende nokkenassen. Daarom kan je de aparte v vorm aan de
bovenkant van de carrosserie zo duidelijk zien. Ik heb een korte video gemaakt.
Klik op deze link: https://youtu.be/qbA4_iphIUQ
Op mijn Facebookpagina staat een fotoalbum met een leuke
selectie foto’s: