Volkswagen bussen

Toen ik met mijn vrouw begin 2020 weer een bezoek bracht aan het Carel Wüst museum in Dordrecht zag ik de knalrode VW bus weer staan. Dat komt door de brandweeroutfit. De zogenaamde werkpaarden en bestelauto’s worden niet zo
vaak bewaard en gerestaureerd. Het is een hele vroege bus. Dat kan je zien aan de klep van de motorruimte. Die is nog erg groot terwijl de bovenste klep klein is. Bij latere bussen is dat precies omgedraaid. Wanneer je in de cabine van dit
busje kijkt en je de pedalen ziet kan je direct zien dat er in die tijd in de auto’s nog geen enkele passieve veiligheidsvoorziening was ingebouwd. De kreukelzone is namelijk nul en er is ook geen ruimte voor een airbag. Volgens
de RDW is de bus van 17-02-1954 en heeft hij een rijklaargewicht van 1120 kilo. De toegang tot het museum is gratis. Kijk voor alle info op hun website. www.carelwustmuseum.nl. Ik weet niet meer hoe vaak ik in een VW bus gereden heb. Ze waren betrouwbaar en deden het altijd. Ik huurde de T2 en T3 bussen 
in Rotterdam, op de Korte Kade. Ze hadden verschillende uitvoeringen: met bankjes om in totaal negen personen in mee te nemen en met een grote  laadruimte die afgewerkt was met hout. De laatste jaren is de populariteit van het eenvoudige busje gestegen tot een immense hoogte. Het idee voor de
Transporter, zoals de bus genoemd werd, is afkomstig van de Nederlandse Volkswagen importeur Ben Pon. Op basis van de door hem gemaakte schets besloot men bij Volkswagen om een bestelbus te bouwen. De serieproductie begon in 1950. Op 8 maart, in Wolfsburg. Later werden er in een aparte fabriek
in Hannover bussen gebouwd. Zoals je op de foto’s kunt zien zit de bestuurder boven de vooras. Eén van de belangrijkste kenmerken van de eerste bussen was de voorruit met de spijl in het midden. Beide ruitjes konden open klappen om op die manier voor extra frisse lucht te zorgen. Dit model heeft het uitgehouden tot eind 1967, toen kwam er een opvolger. In Brazilië werd deze uitvoering veel
langer gebouwd. In Duitsland werd de T2 vanaf 1968 gebouwd. Later kwam de T3. Dat was in 1979. De bus leek niet meer op de voorganger. Hij was heel hoekig geworden. Wel lag de luchtgekoelde motor nog achterin. Dat veranderde in 1982. Toen werd de luchtgekoelde motor vervangen door een watergekoeld
exemplaar. Die motor was veel schoner en zuiniger en had ook een langere levensduur. Tussen alle modelvarianten was er ook ruimte voor een pickup. Er was zelfs een verlengde uitvoering. Daar paste makkelijk een Porsche in. Die uitvoering was natuurlijk zeer zeldzaam. Je zag ze veel vaker in gebruik bij
groenteboeren. Dan waren ze niet verlengd. Op de volledig vlakke houten vloer konden makkelijk allerlei kratten worden geplaatst. Met behulp van banden die rond de aan de auto gemonteerde haken werden gesjord  werd de lading op zijn plaats gehouden. Op de auto kon ook een stoffen huif worden geplaatst om de
lading droog te houden. Er zijn nog meer bussen in actieve dienst. De bus op de foto is van origine afkomstig uit Portugal. Hij dateert uit 1965. Nadat hij in Lissabon was gerestaureerd werd hij naar Nederland gebracht. Door het warme klimaat hoefde er weinig aan de carrosserie gelast te worden. De Portugese bus
werd op Nederlands kenteken gezet en voorzien van apparatuur om heerlijke koffie mee te zetten. Op die manier kon de bus weer doorgaan met datgene waar hij ooit voor bedoeld was: geld verdienen voor zijn eigenaar.Ik heb een leuke video gemaakt. Klik op:
https://youtu.be/elCYjksjeEk
Ga naar mijn Facebookpagina voor een hele leuke selectie met bussen foto's: https://www.facebook.com/media/set/?vanity=classiccarsandlifestyle&set=a.3143322555793306


Oude artikelen