Jaguar C-type

Na de Tweede Wereldoorlog besloot William Lyons om zijn automerk Jaguar te noemen. Om naamsbekendheid te realiseren bedacht hij dat hij dan het beste sportieve successen kon boeken met zijn snelle auto’s. Daarom werd er naast de
XK 120 een sportiever model gebouwd om Le Mans te winnen. Het was de C type. Al in 1951 lukte het om Le Mans te winnen. Maar de remmen waren het zwakke punt. De auto reed nog met trommelremmen. In 1952 ging Stirling


Moss samen met Norman Dewis in een C-type met schijfremmen van start in de Mille Miglia. Zestig jaar later reden de inmiddels oude heren weer in dezelfde auto mee in de Mille Miglia. Het was enorm leuk om ze beiden te zien en te spreken toen ze op het circuit van Donington de auto showden en een

signeersessie hielden. Eén van de problemen die optraden bij de auto’s die met schijfremmen reden was het feit dat er een enorme warmte werd ontwikkeld bij het remmen. Daardoor raakte de remvloeistof aan de kook en trapte je het pedaal bijna tot aan de bodem in voor je kon remmen. Testrijder Norman Dewis
kon er goed mee overweg maar veel rijders kozen voor C-types met trommelremmen. In de Mille Miglia van 1952 kon de C-type veel harder op de bocht af dan de gloednieuwe Mercedes-Benz  300 SL. Dat kwam door de moderne schijfremmen maar op het rechte eind had de Benz meer vermogen.
Moss en Dewis finishten in 1952 in de Mille Miglia echter niet. Door een gebroken stuurhuis. In 1953 reden de Jaguar C-types weer mee in de 24 uur van Le Mans en weer wisten ze de uitputtingsslag te winnen. Wanneer je een XK 140 kocht zag je dat staan op de badge op de kofferklep. De C-type stond jaren
in mijn top tien van favoriete auto’s. Je komt er echter hoogst zelden een in het echt tegen. Het was dan ook enorm leuk om in 2013 bij Goodwood House op de plek waar de cricketwedstrijd plaats zou vinden een klassieke Jaguar aan te zien komen met een aanhanger waar een echte Jaguar C-type op stond. Achter op de aanhanger stond nog een trapauto. Het bleek dat die van de kleindochter
was van eigenaar Aubrey Finburgh. Hij kocht de C-type in 1970 en nam de tijd om hem te restaureren. In 1998 nam hij voor het eerst met PUR 120 deel aan de Goodwood Revival. Leuk om te melden is het feit dat Norman Dewis heel veel betekend heeft voor de successen van Jaguar. In 1953 wist hij op de openbare

weg bij Jabbeke, in België, met een XK een gemiddelde snelheid te bereiken van 277 kilometer per uur. In 2012 besloot ik om een paar foto’s te maken van het bord Jabbeke. Toen ik op een koude dag in maart van het parkeerterrein terug liep om de foto’s te maken zag ik dat ik over een stuk van de oude weg liep. Ik heb een leuke video gemaakt. Klik op:
https://youtu.be/9ATNVDGPb-8
In het fotoalbum op de Facebookpagina staat een mooie selectie C-type foto’s:
https://www.facebook.com/media/set/?vanity=classiccarsandlifestyle&set=a.3096472117145017

Oude artikelen