Mercedes-Benz 230 S

Toen ik met mijn vrouw in het Wüst museum in Dordrecht was stond er een groene Mercedes-Benz 230 S. Hoewel de auto er keurig uit zag sprak het model me niet erg aan. Wat ik wel leuk vond was het feit dat er een origineel kenteken
op zat omdat het een origineel Nederlands geleverde auto is. Op 1 maart 1968 is de auto op kenteken gezet. De auto heeft een leeggewicht van 1323 kilo. Onder de motorkap is een zes cilinder lijnmotor van 2,3 liter te vinden. De
voeding wordt verzorgd door twee Zenith carburateurs. Er zijn 135 SAE pk’s beschikbaar om de 4 meter en 88 centimeter lange sedan naar een topsnelheid van 175 te sleuren. Volgens het leuke boekje “Alle auto’s” kunnen er 5 á 6
mensen in de Benz mee. In 1968 bedroeg de prijs FL 17.975,00. Het was dus een hele dure auto. Mijn vader reed in die tijd met een Volkswagen 1600. Dat was een twee deurs sedan die je kocht voor FL 7.260,00. Die auto had een
lengte van 4 meter en 23 centimeter en er konden 4 á 5 personen in. De VW had een top van 131 kilometer en een kruissnelheid van 125 kilometer per uur. De Mercedes lustte 1 liter “gojuice” per kilometer terwijl de Volkswagen aan 1
liter per 10 kilometer al genoeg had. De Volkswagen had een gewicht van 920 kilo. De groene Benz in Dordrecht is eigendom van familie de Heus. Ik heb een korte video gemaakt. Klik op: https://youtu.be/LlHSRAxbVpk
Kijk voor meer informatie over het Wüst museum op: www.carelwustmuseum.nl. Ik heb ook een video van het museum gemaakt: https://youtu.be/GsuI7AiTyaw

Oude artikelen