Ford Capri

In 1969 werd de Ford Capri bij het publiek geïntroduceerd. Ik woonde toen nog in Rotterdam. Tegenover onze flat was een Ford dealer gevestigd. Ik kan me
nog goed herinneren dat ik de auto daar voor het eerst zag. Ik vond hem super gaaf en je kon er allerlei leuke accessoires bij krijgen. Die had je bij de VW
van mijn vader niet. Denk bijvoorbeeld aan een matzwarte motorkap of een dak dat met vinyl was bekleed of een toerenteller of sportvelgen of een klein
sportstuur. In die tijd wist ik natuurlijk niet dat de auto’s met allerlei motoren leverbaar waren. Datzelfde jaar verhuisden we naar Den Haag. Daardoor was de
afstand met de prachtige Capri enorm geworden. Er waren wel ooms die Ford reden maar geen een van hen had een Capri. In 1982 kwam ik door inruil in het bezit van een Ford Capri 2,3 uit 1976. Dat was het laatste model, met derde
deur zoals je ook op de foto’s ziet. Ondanks het feit dat de auto een grotere motor had was hij veel langzamer dan mijn Alfetta GTV. Alleen wanneer het regende kon de Capri rondjes draaien rond de GTV die dan bij een klein beetje
gas geven al spinde. In Engeland werd er destijds geracet met de snelste versies van de Capri. Onder de motorkap lag dan een snelle zes cilinder motor.
Tijdens de Members Meeting op het circuit van Goodwood rijden deze super snelle geweldenaren in de race die het meeste publiek trekt en binden ze de
strijd aan met de eveneens erg snelle Rovers SD1. De Engelsen vinden het een geweldig spektakel om te zien maar mijn voorkeur was jaren lang de Royal TT celebration tijdens de Goodwood Revival. Ik heb een korte video van een Capri in racetrim:https://youtu.be/BufdbVzvgVg
Op mijn Facebookpagina staat een leuke fotoselectie van diverse Ford Capri's:
https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=2636310903161143

Oude artikelen