Een Renault Dauphine in Amsterdam

Toen ik met mijn vrouw op een zaterdagmiddag in Amsterdam het Amstel station uit stapte zag ik aan de overkant van het plein een Renault Dauphine
staan. Het was de eerste keer dat ik daar liep. Het kwam doordat de trein niet via Leiden kon en we via Utrecht naar Amsterdam moesten reizen. Bij het Amstelstation besloten we om uit te stappen en met de tram verder te gaan. Ik heb de Dauphine altijd heel erg mooi gevonden. De auto verscheen op de markt
twee jaar voor ik geboren werd. Dat was ter aanvulling van de reeds in 1947 verschenen Renault 4CV. Die auto was tijdens de Tweede Wereldoorlog in het geheim ontwikkeld. De kleine en lichte auto met de watergekoelde motor achterin werd een enorm succes. Ooit wilde mijn vader zo’n R4CV overnemen van zijn zwager en diens vader maar ze werden het niet eens over de prijs. De auto is toen ingemetseld in een schuur. La Dauphine succède à la 4 CV mais ne la remplace pas. Son nom, Dauphine, justifie sa place d’héritière. Voiture du renouveau, elle possède tous les accessoires modernes de l’époque : sièges réglables, chauffage, boîte automatique. Zoals je kan lezen was de Dauphine
veel luxer dan de 4CV. Met verstelbare stoelen, verwarming en zelfs een automatische versnellingsbak. De auto was ook veel sneller. Hij bleef in productie tot en met december 1967. Na de Dauphine kwam er ook een leuke bestelbus uit. De Renault 4CV werd in 1961 opgevolgd door de Renault 4. Die was veel moderner en had de motor voorin. Er was ook een eenvoudigere versie verkrijgbaar onder de naam Renault 3. De R4 bleef in productie tot en met 1994.Zoals je op de foto’s kan zien had de Dauphine de motor ook achterin net als de 4CV. De motor werd in de loop van de jaren groter en sneller. De auto op de foto is op 11 april 1960 op kenteken gezet en heeft een rijklaar gewicht van 736 kilo. De grijze Dauphine staat voor het gelijknamige restaurant dat in het
voormalige Renault gebouw tegenover het Amstelstation is gevestigd. Ik heb een korte video voor je gemaakt: https://youtu.be/mYeP7OkQK4o
Op mijn facebookpagina staat een fotoalbum met meer foto’s van de Dauphine:

Klik op één van de onderstaande websites voor meer informatie over de Renault Dauphine of het Renault gebouw of restaurant Dauphine in Amsterdam:
https://renaultgebouw.nl/   https://group.renault.com/groupe/histoire/  
http://caferestaurantdauphine.nl/
Renault gebouw 1959, bron Stadsarchief Amsterdam

 

Oude artikelen