Sportieve Alfa's

Iedereen die mij langer kent weet dat ik vroeger gek was van Alfa’s. Niet van de modellen uit het zuiden maar van de auto’s van Alfa Nord oftewel Milaan. Alfa Romeo stond voor mij gelijk aan Cuore Sportivo. Het sportieve hart was de
motor. De vier cilinder motor met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier carburateurs die zo’n typerend geluid maakten. In 1980 kocht ik mijn eerste Supertje. Er zouden er nog vele volgen. Net zoals de prachtige door Bertone
getekende coupé. Op een bepaald moment had ik een Giulia Supertje met een twee liter motor in plaats van de 1300 cc motor. Het was een zeer spectaculaire  combinatie. In 1986 werd er op die basis een aparte raceklasse opgericht. Het Squadra Bianca. Er mochten alleen  witte Supertjes deel nemen. De auto’s reden allemaal met twee liter motoren en een sperdifferentieel en waren
waanzinnig snel. Doordat ze zo goed als identiek waren was een race altijd goed voor spektakel. Ik ben heel vaak naar die races wezen kijken. De opvolgers van de Super zoals de Alfetta, de Giulia en de 75 hadden de versnellingsbak allemaal achter in de auto. Maar onder de motorkap bleef de vertrouwde viercilinder motor met dubbele bovenliggende nokkenassen. Het waren heerlijke auto’s en ik heb ze in allerlei varianten gehad. Na de 75 werd het roer door Alfa
omgegooid. De aandrijving kwam bij het verschijnen van de 155 op de voorwielen. Maar de motor met dubbele nokkenassen bleef. Je zal begrijpen dat ook al die andere  Alfa Romeo modellen een perfecte basis vormen om mee te racen. Het was dan ook puur genieten toen mijn vrouw en ik op een zonnige dag in augustus allerlei Alfa’s op het circuit van Zandvoort zagen. Tot verhoging
van de feestvreugde reed er ook nog een man met een Ferrari Dino een rondje om naar de Alfa’s te kijken. Wat is dat toch een prachtig gelijnde auto. Ik heb een leuke video gemaakt. Klik op: https://youtu.be/TzbT4cwu5Lg 
In het fotoalbum op mijn facebookpagina kan je onze overige foto’s bekijken:
https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=2556039267854974

Oude artikelen