Porsche 356
In maart
1948 werd in het Oostenrijkse Gmündt de eerste 356 vervaardigd. Na de oorlog
was Porsche naar Gmündt uitgeweken. De plek was ideaal want op
een afstand van twintig kilometer ten Noorden van Gmündt was de Katschberg gelegen. Dat is één van de steilste passen in Europa met stijgingen tot 32%. Derhalve een ideale plek om auto’s te testen. De 356 was de eerste auto die onder de eigen naam Porsche werd geproduceerd. In 1939 ontstonden er in
Zuffenhausen drie sportwagens om deel te nemen aan Berlijn Rome. Dat waren in wezen de oerversies van de latere Porsches. Na de oorlog werd er onder de leiding van Ferdinand’s zoon Ferry met de constructie van een Cisitalia type 360 begonnen. In 1950 verhuisde de productie van de 356 weer naar Stuttgart. Al in
1959 begon men na te denken over een opvolger voor de succesvolle 356. Die was er in drie modelvarianten geweest, als A, B en C. De 356 C was er ook als krachtige Carrera geweest maar de auto’s waren inmiddels uitontwikkeld. Alle varianten van de Porsche 356 zijn tegenwoordig geliefde rallywagens. De auto’s
waren in hun tijd extreem snel. En door hun luchtgekoelde motoren konden ze ook goed achteruit rijden zonder dat er over verhitting op trad. Daarom werden de cabrioletuitvoeringen van de 356 vroeger ook door de Rijkspolitie gebruikt. Vanuit Driebergen patrouilleerden ze over de snelwegen om het verkeer in
goede banen te leiden en te assisteren bij files. De prijzen zijn inmiddels flink gestegen. In 2015 maakten we bij een veiling van Bonhams in Engeland foto’s van het beige restauratieobject. Wie zou dat kopen dachten we nog. Maar de
356B Super 90 Coupe uit 1963 is verkocht voor 32.200 Engelse pond inclusief toeslagen. Ik heb een leuke video voor je:https://youtu.be/KfCrmb_2j90
een afstand van twintig kilometer ten Noorden van Gmündt was de Katschberg gelegen. Dat is één van de steilste passen in Europa met stijgingen tot 32%. Derhalve een ideale plek om auto’s te testen. De 356 was de eerste auto die onder de eigen naam Porsche werd geproduceerd. In 1939 ontstonden er in
Zuffenhausen drie sportwagens om deel te nemen aan Berlijn Rome. Dat waren in wezen de oerversies van de latere Porsches. Na de oorlog werd er onder de leiding van Ferdinand’s zoon Ferry met de constructie van een Cisitalia type 360 begonnen. In 1950 verhuisde de productie van de 356 weer naar Stuttgart. Al in
1959 begon men na te denken over een opvolger voor de succesvolle 356. Die was er in drie modelvarianten geweest, als A, B en C. De 356 C was er ook als krachtige Carrera geweest maar de auto’s waren inmiddels uitontwikkeld. Alle varianten van de Porsche 356 zijn tegenwoordig geliefde rallywagens. De auto’s
waren in hun tijd extreem snel. En door hun luchtgekoelde motoren konden ze ook goed achteruit rijden zonder dat er over verhitting op trad. Daarom werden de cabrioletuitvoeringen van de 356 vroeger ook door de Rijkspolitie gebruikt. Vanuit Driebergen patrouilleerden ze over de snelwegen om het verkeer in
goede banen te leiden en te assisteren bij files. De prijzen zijn inmiddels flink gestegen. In 2015 maakten we bij een veiling van Bonhams in Engeland foto’s van het beige restauratieobject. Wie zou dat kopen dachten we nog. Maar de
356B Super 90 Coupe uit 1963 is verkocht voor 32.200 Engelse pond inclusief toeslagen. Ik heb een leuke video voor je:https://youtu.be/KfCrmb_2j90
Op mijn
facebookpagina staat een selectie van onze 356 foto’s. Klik op: https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=2584500898342144