Taunus Transit

Tegenwoordig zie je ze nog steeds op de weg. Bestelwagens en busjes. In allerlei verschillende uitvoeringen. Transits. Ook ik heb in een ver verleden een
Ford Transit gehad. Een verlengde, verhoogde, dichte bus. Op grijs kenteken. Je kon wanneer je goed keek nog zien dat de bus ooit door een loodgietersbedrijf was gebruikt. Dat leverde een keer een hilarisch moment op. Ik was samen met wat klasgenoten op bezoek bij een andere klasgenoot. Zijn ouders woonden in
een mooie villa in Aerdenhout en de bus stond op de oprijlaan geparkeerd. Op een zeker moment hoor ik de buurvrouw aan zijn moeder vragen of de loodgieter ook even bij haar langs kon komen als hij klaar was. Tsja. De auto van de foto’s is een hele oude. Daarom is het nog een Taunus Transit. Je ziet ze helemaal niet meer en helemaal niet in deze uitvoering met al die ramen
rondom. Daarom was ik erg verrast toen ik de prachtig gerestaureerde bus bij het Louwman museum aan zag komen. Hij staat op kenteken als Taunus Transit Panorama bus en is van 1965. Omdat de bus rondom ramen heeft en het een prachtige warme zomerdag was parkeerde de eigenaar de auto met het klapdak en de voorste raampjes open in de hoop dat de temperatuur in de auto dan niet
al te erg zou oplopen. Op zijn stoel lag een plaid. Niet omdat de stoel kapot was maar omdat die anders door de zon te warm zou worden om op te gaan zitten. De auto biedt plaats aan acht personen. Het gewicht is 1290 kilo en er is een 1498 cc motor gemonteerd. Dat is niet veel voor deze bus zeker niet wanneer er acht personen vervoerd worden. Want dan komt het totaalgewicht al snel op 1890 kilo. Ik heb ook een leuke video voor je:https://youtu.be/3FbUKILPJOM 
Op de Facebookpagina staat een fotoalbum. Klik op deze link om dat te bekijken: https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=2415818048543764

 

Oude artikelen