Formule Vee op Zandvoort

Vrijdag 19 juli was ik met mijn vrouw op het circuit van Zandvoort. Dit keer zagen we een groot aantal Formule Vee wagens. Al snel raakten we in gesprek met Tonny Vos die bezig was om zijn auto in Martini trim te prepareren. Hij
vertelde dat de wagen door hem zelf was gerestaureerd en dat er 1000 uur werk in zat. Vroeger restaureerde ik zelf ook klassieke auto’s en ik geloofde het direct. Hij had ook een andere wagen die nog van Jaap Luijendijk was geweest en ook door hem was gerestaureerd. Jaap was de vader van Arie. Arie werd in
1977 Europees kampioen in de Super Vee. In 1984 verhuisde Arie naar Amerika en daar veranderde hij zijn achternaam in Luyendyk. In 1990 en 1997 won hij de Indy 500. Een fenomenale prestatie. Behalve melk en een flink geldbedrag krijgt de winnaar van de Indy 500 ook een bijzondere ring. In 2017 mocht Lewis Hamilton de ring van Takuma Sato even om doen die hem net voordat hij Lewis interviewde had gewonnen. In 2011 was ik met mijn vrouw in Engeland. We
hadden een bezoek gebracht aan het Festival of Speed en we waren in ons hotel in de bar bezig om de foto’s van de camera’s op een laptop te zetten. Vanuit een ooghoek zag ik een dame en een heer ergens gaan zitten die keken wat we aan het doen waren. Het waren Mieke en Arie Luyendyk. Arie droeg zijn Indy 500 ring. Al snel raakten we in gesprek. Arie vertelde dat hij de volgende dag op het Festival of Speed in een auto zou rijden waar Graham Hill ooit mee had
gereden. Hier is een hele leuke website waar je allerlei informatie over de verschillende types formule vee kunt lezen: https://formel-vau.eu/klassen-epochen/. Als je op deze link klikt https://formel-vau.eu/fahrzeugregister/ kan je foto’s en gegevens van allerlei auto’s zien. Hier is mijn video te zien: https://youtu.be/vfj7_lg6Eh0. En hier is het fotoalbum met de op Zandvoort door mijn vrouw en mij gemaakte plaatjes te zien: https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=2136415139817391

Oude artikelen