Zonder winterbanden ben je nergens!

Vroeger toen de auto’s nog met achterwielaandrijving waren uitgerust kon je redelijk makkelijk zonder winterbanden de winter door komen. Ook het weg
rijden uit een parkeerplek lukte meestal wel. Wanneer je tenminste niet te veel gas gaf. Dat kon je simpel op lossen door in de tweede versnelling weg te rijden. Je kon ook de handrem een klein beetje aan trekken als die ook op de
achterwielen werkte. In januari 2009 kwam ik er achter dat al deze kennis niet hielp bij mijn vers aangeschafte V70 met voorwielaandrijving. Mijn vrouw reed moeiteloos weg met haar 945 maar ik kwam niet meer van mijn plek. Op die dag besloot ik dat ik ook over moest stappen op winterbanden. Diezelfde dag
kon ik met veel mazzel een gebruikte set over nemen. In Leiden dus in de buurt. Direct werden de wielen gewisseld en merkte ik dat de auto eindelijk weer grip had. Het was een wereld van verschil. Optrekken, remmen en sturen ging weer zoals het hoorde. Binnenkort gaat het weer sneeuwen. Mijn auto’s hebben op 7 en 8 november winterwielen gekregen. Toch zijn er mensen die in
de winter niet op winterbanden rijden. Het is duidelijk te zien dat ze niet meer rijden maar glijden. Bij kruispunten komen ze niet weg en kunnen ze ook niet op tijd af remmen. Bochten moeten ze heel langzaam nemen omdat ze anders uit de bocht vliegen. En dat allemaal doordat men geen winterbanden onder de
auto laat plaatsen. Verkeerde zuinigheid want wanneer je met winterbanden rijdt spaar je de zomerbanden. Ook als er geen sneeuw ligt bewijst een
winterband zijn nut. De waterafvoer is vele malen beter dan die van een zomerband en de remweg is korter.Mijn gevoel zegt me dat we weer veel sneeuw krijgen. Kan ik weer lekker op pad om foto's te maken.
 

Reacties

Oude artikelen