Pionierwagens en veterancars bij London to Brighton run

Ik ben al jaren uitermate geïnteresseerd in oude auto’s. Vroeger lag mijn grens bij auto’s met een bouwjaar tot 1958 maar langzaam aan werd de grens steeds verder verlegd. Om die reden zou ik graag naar de London to Brighton run
gaan. De rit wordt dit jaar op 4 november gereden. De start is om 06.59 in Hyde park in London. De finish is op de Madeira drive in Brighton. De deelnemende auto’s zijn in of voor 1905 gebouwd. Dat houdt in dat er behalve pionierwagens uit het begin van de automobielgeschiedenis net na 1885 ook veel veterancars mee rijden die relatief modernere techniek hebben. De eerste London to Brighton run werd in 1896 gehouden om het feit te vieren dat er in Engeland een nieuwe wet was aangenomen waardoor het was toe gestaan om met de auto 14 mijl per uur te rijden, oftewel 22,4 kilometer. Tot die tijd mocht men niet harder rijden dan 6 kilometer buiten de stad en 3 kilometer binnen de bebouwde kom terwijl er een man met rode vlag voor liep. In die tijd werd er ook al flink geëxperimenteerd met de krachtbron. Eén van de meest aparte experimenten uit die tijd was de stoomauto. Toen mijn vrouw en ik  “Whistling Billy” tijdens de Double Twelve  hoorden fluiten wisten we niet wat er gebeurde maar al snel zagen we wat het geheim was. Het was een white steam powered racing car uit 1905. Er waren meer stoomaangedreven auto's in die tijd maar er werd ook flink geëxperimenteerd met elektrische automobielen. 
Stoomauto’s en elektrische auto’s waren in die tijd echter geen gemeengoed. In de meeste auto’s pionierwagens en veterancars zorgde een tweetakt- of viertaktmotor voor de aandrijving. Afgezien van de motoren werd er nog flink gevarieerd met allerlei onderdelen die nu normaal zijn. De eerste auto’s hadden geen remmen. Dat kwam omdat ze erg licht waren en niet hard konden rijden. Al snel kwamen er echter remmen op de achterwielen. In eerste instantie waren dat blokken die op de massief rubberen wielen drukten. Later werden het trommelremmen maar nog steeds zaten ze alleen op de achterwielen. Het is een feest om al die oude auto’s bij elkaar te zien. Zondag 4 november kan je er dus bij zijn. De dag ervoor is er ook een mogelijkheid om ze te bekijken. Bij de Regent Street Motorshow tussen 10.30 en 16.00. Regent Street is dan tussen Piccadilly Circus en Oxford Circus volledig afgesloten voor verkeer. Vorig jaar kwamen er 500.000 bezoekers op af. Eén van de deelnemers aan de London to Brighton run is Evert Louwman. De man achter het Louwman museum rijdt dit jaar mee met Genevieve: een Darracq uit 1904. Hij heeft startnummer 366.
In het museum staat een interessante hoeveelheid pionierwagens en veterancars. Het is zeer de moeite waard om daar een keer te gaan kijken. Alle info over de veteran run staat hier: https://www.veterancarrun.com/event-info
Klik op onderstaande link om alle foto's in mijn fotoalbum te bekijken:
The Route
The Bonhams Veteran Car Run supported by Hiscox is free to view all the way along the route. Public are unable to gain access to the paddocks in Hyde Park, Crawley and Madeira Drive, but the cars can still be admired from the sidelines. The Run takes place from 6.59am (sunrise) to 4.30pm.
Official Paddocks
London: Hyde Park
Start 6.59am – 8.45am
400 veteran cars congregate from 6.00am in Hyde Park ready to start the 60 mile journey from London to Brighton. 
Public toilets available in Hyde Park
Refreshments available from mobile catering units and the restaurant on Serpentine Road
Official souvenir programmes on sale
No parking available inside Hyde Park
Crawley: High Street
8.15am – 2.00pm
Halfway Checkpoint
We are delighted that the Run will be travelling through Crawley High Street. It will be mandatory for all veteran cars to stop to have their route time card stamped so it is a great opportunity for the public to view the cars at close quarters.
Public toilets open on Ifield Road
Refreshments available from High Street restaurants
Official souvenir programmes on sale
Town centre car parks available
Brighton: Madeira Drive
Finish 9.59am – 4.30pm
Madeira Drive is the final stop and finish line for the veteran cars. The cars begin to arrive at 9.59 with the slower cars arriving as late as 4.30pm.
Public toilets available on Madeira Drive
Refreshments available from Madeira Drive restaurants
Official souvenir programmes on sale
Street parking and car parks located close by

Oude artikelen