Indrukwekkende hoogbouw rondom Rotterdam Centraal

Een tijdje geleden was ik met mijn vrouw in Rotterdam. Met de auto. We waren naar de Kunsthal geweest naar een tentoonstelling van Viktor en Rolf.
Op de terugweg besloot ik om via de Mauritsweg, die ligt tegenover de Westersingel, langs de West Kruiskade naar het Centraal Station te rijden. Al rijdend zag ik dat die buurt enorm veranderd was sinds ik in de jaren 80 in Rotterdam studeerde. Ik besloot om er een keer met de trein heen te gaan en op het gemak foto’s van de indrukwekkende hoogbouw te gaan maken.
Op 14 juli was het zo ver. Het was een prachtige dag. Het licht kwam van de goede kant. Daar had ik speciaal op gelet. De laatste keer dat ik met de trein van Den Haag naar Rotterdam was gereisd was in de zomer van 1982. Dat is een flinke tijd geleden en daarom was het erg raar dat de trein nog steeds dezelfde route reed. Via Schiedam langs de diergaarde arriveerden we bij het
Centraal Station. Dat was helemaal nieuw en heet sinds de oplevering in 2014 Rotterdam Centraal. Het is een prachtig gebouw en alle perrons zijn volledig overdekt. Op de perrons kan je zelfs overstappen op diverse internationale treinen. We liepen naar de uitgang aan het Weena en kwamen in een enorme hal. Het was het weekend van North Sea Jazz. Dat was te zien aan de diverse reizigers. Maar daar kwamen we niet voor. Het werd tijd om foto’s te gaan maken van de prachtige hypermoderne hoogbouw tussen het station en het
Hofplein. Het licht kwam inderdaad van de goede kant en het was een prachtige dag. Inmiddels was het ruim 28 graden geworden. Dat was wat mij betreft het enige minpunt want bij die temperatuur loop ik niet graag meer in een stad rond. Daarom hebben we ons rondje beperkt gehouden. Uit het station liepen we over het Kruisplein linksaf het Schouwburgplein op om vervolgens over de Korte Lijnbaan en het Stadhuisplein naar de Coolsingel te wandelen, die op dit moment, ook ingrijpend verbouwd wordt. Vandaar zetten we koers naar het Hofplein. Vroeger was daar een Shell station waar mijn vader vaak tankte.
En iets verder was een start- en landingsplek voor helikopters. Nu zagen we een oude tram langs rijden. Die stak vreemd af tegen alle nieuwbouw. Over het Weena liepen we langs Jamie Oliver’s Diner terug naar Rotterdam Centraal. Ik had in 1982 niet kunnen vermoeden dat Rotterdam er in 2018 zó uit zou zien!

Oude artikelen