Bimmerworld: lekkers uit Beieren

Zoals bijna iedereen weet is Beieren is een deelstaat van ons buurland Duitsland. Niet al te ver weg en een ideale vakantiebestemming. De oppervlakte is gelijk aan die van de hele Benelux. München is de hoofdstad van Beieren.
Ieder jaar in september en oktober vinden daar de wereldberoemde “oktoberfestte” plaats. . Bierfeesten zijn dat. De Beierse bevolking is gek op bier. Ze hebben ruim 800 verschillende soorten en er is voor iedere bierliefhebber wel een goed glas te vinden. Of eigenlijk een pul want het bier
wordt daar geschonken in prachtige aardewerken pullen met een tinnen deksel er op. Op het gebied van eten kan je daar als vleesliefhebber ook goed uit de voeten. Grote Schnitzels zijn er in allerlei variaties. Schweinsbraten, Weisswurst, gebraden eend en varkensschenkel behoren eveneens tot de Beierse specialiteiten. Er worden ook goede witte wijnen geschonken van de Rieslingsoort maar het motto blijft natuurlijk: “Wurst mit Bier rad ich Dir”. Voor
degenen die meer van zoet houden zijn er erg veel Konditorei’s waar u heerlijke koeken en taarten kunt eten. Tot 1871 was Beieren een zelfstandig vorstendom. In dat jaar werd het onderdeel van het Duitse keizerrijk en de rest van de geschiedenis zal je ongetwijfeld kennen. Wat is er nu zo bijzonder aan Beieren behalve het eten? Er staat een fabriek, de Bayerische Motor Werke, BMW dus en die produceren fantastische auto’s. Zoals je op 12 augustus in Zandvoort kon zien bij Bimmerworld. Bijna was het nooit zo ver gekomen. In de jaren 50 bouwde men bij BMW mooie en luxe auto’s. Het merk dreigde daar aan ten onder te gaan. Er moest een oplossing komen om meer auto’s te verkopen.
Begin jaren zestig produceerde BMW een volledig nieuw model dat zich op een ander deel van de markt richtte. Het was de voorloper van de 02 serie, verkrijgbaar als 1600 en 2000, later 1602 etc. Dat model heeft BMW van de ondergang gered. Bij Bimmerworld viel ons oog op een prachtige metallic blauwe 2002. Nog met de ronde achterlichten. De auto zag er perfect uit. Niet raar. Het bleek de auto van Aernout Lindner te zijn, de voormalig commercieel directeur van BMW Den Haag. Iets verder zag ik een prachtige oranje 323 staan. De drie serie volgde de 02 serie op. Ik kan me nog goed herinneren dat de 323 in 1979 op de markt kwam. Begin 1980 was ik naar Limburg gereden om naar een Volkswagen Porsche te kijken. Met een oude  donkerblauwe Giulia Super.  Bleu ollandese om precies te zijn. Op de terugweg van uit Venlo
probeerde een man met een zo goed als nieuwe BMW 323 de Super in te halen. Ik gaf vol gas en hij kwam er niet voorbij. Op de snelweg bliezen we verder en wat hij ook probeerde hij kwam er niet langs. Op een bepaald moment moesten we wachten voor een stoplicht bij een rotonde en hij sprong uit zijn auto om vervolgens op mijn raampje te tikken. “Wat voor motor zit er in die Alfa? Geen 1300 zeker”? Die zat er inderdaad niet in. Op de achterklep stond weliswaar 1300 maar onder de motorkap lag een twee liter motor. Die was gekoppeld aan de bak van de 1300 en aan de originele achteras. Daardoor kon de auto erg snel optrekken en had hij een top van 190 kilometer en kwam de 323 er niet voorbij.

Hier staat het leuke fotoalbum van het op 12 augustus gehouden Bimmerworld:

Oude artikelen