Leyland Royal Tiger Wordlmaster bus uit 1960

Het is al weer even geleden dat ik deze enorm leuke oude Leyland bus zag. Het was in Rotterdam vlakbij de Erasmus brug. Op 23 oktober 2022. Het is een Royal Tiger Worldmaster uit 1960. De bus heeft natuurlijk een diesel motor, met zes

Leyland Royal Tiger, foto Jacques van den Bergh
cilinders en een inhoud van ongeveer 10 liter. De bus werd door Leyland zonder opbouw geleverd, als ladderchassis met motor. De opbouw werd door een ander bedrijf verzorgd. Leyland leverde de Royal Tiger Worldmaster van 1954 tot 1979
Leyland bus, foto Jacques van den Bergh
en in die periode zijn er ruim 20.000 exemplaren verkocht. Dit soort informatie vind ik zelf niet erg belangrijk. Het gaat mij om het gevoel dat ik bij deze bus krijg. Het idee dat men met zo’n bus op pad kon, in een periode dat er nog heel
Leyland bus, foto Jacques van den Bergh
veel mensen waren die geen auto hadden. In een periode dat men nog geen vliegvakantie naar een of ander exotisch land boekte maar dat men naar de Ardennen ging of naar een plaatsje ergens in Duitsland. Het was de tijd dat lang
Royal Tiger, foto Jacques van den Bergh
niet iedereen een fotocamera had en dat het maken van foto’s nog kostbaar was. Daarom loonde het de moeite om een ansichtkaart te kopen als herinnering. Niet zelden stonden op die toeristische kaarten bussen op de foto’s. En auto’s. Ik heb een korte video gemaakt. Die kan je op het you tube kanaal bekijken.

#classiccar #classiccarsandlifestyle #oldtimer #klassiekeauto   

Oude artikelen