Een hele leuke HY bus

Al jaren ben ik helemaal weg van de enorm leuke Citroën HY bus. Ik heb er nooit eentje gehad en ik ben zelfs nog nooit met een HY bus mee gereden maar het lijkt me een uitermate onthaastende ervaring om met zo’n bus op pad te gaan. 

HY bus, foto Jacques van den Bergh

Vroeger werden ze nadat ze waren afgedankt door de eerste eigenaren gebruikt door jongeren die er hun motorfiets of surfplank mee vervoerden en veel van deze bussen zijn omgebouwd tot camper. Van origine waren het natuurlijk auto’s
achterklep kan naar boven open, foto Jacques van den Bergh

van waaruit de heerlijke dunne franse frites en de merguez werden verkocht. Die frites werd gebakken van vers geschilde aardappelen. Dat kon je zien aan de berg schillen naast zo’n mobiele friterie. Ook de gendarmerie had de handige HY bus in
motor tussen de voorstoelen, foto Jacques van den Bergh

gebruik. Meestal om vanuit die bus de snelheid te controleren. Wanneer je te hard langs reed werd je door een agent op de motor van de weg gehaald en kon je direct afrekenen. Dat is mij in het verleden nooit overkomen omdat ik de bussen
vlakke laadvloer achter, foto Jacques van den Bergh

altijd al van grote afstand zag staan, niet zelden omdat de tegenliggers in Frankrijk altijd zo vriendelijk waren om met lichtsignalen te waarschuwen voor de verderop wachtende gendarmes. Ik heb een korte video gemaakt. Klik op deze link:
https://youtu.be/qmjEbuZavHM

Zoek jij een aparte poster of een leuke foto voor aan je muur? Kijk dan eens op: https://vandenberghfotografie.blogspot.com/


Oude artikelen