Honda CRX uit 1990

Je zou het haast vergeten maar het is al weer 32 jaar geleden dat het 1990 was. In dat jaar kon je een hele leuke Alfa Romeo 75 2 liter Twin Spark kopen. Die was voor die tijd erg snel en die heb ik op een bepaald moment ook gehad. De 
topsnelheid van die Alfa bedroeg 205 kilometer en je kon in 8,2 seconden naar de honderd. Voor die tijd was dat snel maar ik kwam op de Duitse autobahn van af Aken niet boven de 190 door het verkeer. De Formule 1 fan die rechts naast me zat werd stiller en stiller en vond het te hard gaan. De Twin Spark kostte in de
standaarduitvoering Hfl 45.750,00. Voor Hfl 40.790,00 kocht je in die tijd een hele andere auto. Een Honda Civic Coupe CRX. Dat was een kleine sportieve auto met een eigen gewicht van 909 kilo en een vermogen van bijna 124 pk. Je zal begrijpen dat die relatief lichte auto voor die tijd snel was. Hij haalde de 100 in
8,0 seconden en had een top van 205 kilometer. Beide auto’s zie je bijna niet meer op de weg tegenwoordig. Maar op Tweede Kerstdag trof ik dit prachtige exemplaar in het rood aan. Het kenteken stamt uit 1994 maar de eerste toelating is ambtelijk vastgesteld op 28-02-1990. De auto had leuke sportstoelen maar
helaas kan je dat op de foto’s niet zien. Toen ik de auto fotografeerde en filmde zat er ook een roodborstje in de buurt waarop een mevrouw vroeg of ik foto’s van het vogeltje maakte. Ik legde haar uit dat een rode CRX in die staat met een leeftijd die ruim dertig jaar bedroeg zeldzamer was dan een leuk roodborstje en dat mijn interesse daarom naar de kleine Japanse coupe uit ging. Ik heb ook een korte video gemaakt. Klik op:https://youtu.be/jE7jyvYDLQY 

Oude artikelen