De Riley uit het Louwman museum

In het Louwman museum staat een witte Riley. Het is een RMA 1,5 en ik ken de auto en het verhaal er achter erg goed. Omdat ik er al over geschreven heb. Voor Auto Motor Klassiek. Het originele artikel staat in de editie van maart 2009. In

mei van 2008 was het prachtig weer bij de aankomst van de Tulpenrallye in Noordwijk, bij Grand Hotel Huis ter Duin. Dat hotel heet zo omdat het bovenop een duintop ligt, met een prachtig uitzicht over de zee. Het enige nadeel is dat het
er verschrikkelijk kan waaien en dat het er zelfs in de meimaand erg koud kan zijn. Dat jaar was de inrijrichting op het parkeerterrein veranderd waardoor alle deelnemers een rondje reden om het grasveldje met de poffertjestent, biertap en
de haringkraam. Vlak voor de deelnemers het finishpodium op konden rijden stond aan de linkerkant een prachtige witte Riley geparkeerd. Het chroomwerk schitterde in de voorjaarszon en de witte carrosserie was oogverblindend. Op de
voorbumper zat een oud rallybord gemonteerd. Al snel werd duidelijk waarom die auto daar zo prominent aanwezig was. Het was een rallybord van de Tulpenrallye uit 1949! Deze auto had in 1949 aan de allereerste editie van de Tulpenrallye deel
genomen. Al snel bleek het verhaal nog unieker te zijn. De auto was in 1947, net na de tweede wereldoorlog, nieuw geleverd aan zijn Nederlandse eigenaar. De auto was als speciale optie uitgerust met een groot door Hollandia gemaakt
schuifdak. De eerste eigenaar had de auto twintig jaar in zijn bezit gehad en toen verkocht maar hij had hem ruim vijftien jaar geleden, gerekend vanaf 2008, weer terug gekocht. In middels was deze mijnheer over de tachtig en hij wilde dat zijn
auto gerestaureerd zou worden. Daarna zou zijn kleinzoon hem krijgen en tot het moment dat die achttien werd zou de auto bij Louwman in het museum gestald worden. Ik weet niet of de kleinzoon al 18 is of dat er inmiddels andere afspraken
zijn gemaakt maar wanneer ik in het Louwman museum ben ga ik altijd graag even naar “mijn” Riley kijken. De eerste eigenaar racete er ook mee op Zandvoort. In de AMK van 2009 staat een foto waarop je de auto op het circuit ziet met een Lancia en een Peugeot. Ik heb ook een korte video gemaakt. Klik op:
https://youtu.be/S7frWcA9ZvE 



Oude artikelen