Polarisatiefilters deel 2

In het eerste deel van polarisatiefilters had ik je al verteld dat ik een fotocursus landschapsfotografie had gehad. Die was van Kamera-express. Ik kreeg later ook een cursus landschapsfotografie van Zoom. Daarin werd duidelijk uitgelegd dat je met een polarisatiefilter de schittering van bladeren en van water weg kon halen.

Deze 6 foto's zijn met het 6 stops nd filter gemaakt: dat zie je aan het water





Ik was het gebruik van het polarisatiefilter eigenlijk al weer vergeten en had inmiddels een complete set nd filters gekocht. Tot mijn ergernis was het 6 stops nd filter van die set ook een polarisatiefilter. Ik had geschreven dat ik daar al ruzie mee had gehad dus ik wilde het eigenlijk niet gebruiken. Maar op een stille ochtend op een zaterdag besloot ik om het heel voorzichtig op een lens te schroeven toen ik bezig was om waterlelies te fotograferen. Terwijl ik het filter draaide maakte ik zo’n acht foto’s. Ter plekke zag ik geen verschil maar thuis, op de computer, zag ik dat het verschil dit keer enorm was. Eindelijk werd duidelijk wat je met zo’n filter kan doen. Het is een filter om vaker mee te nemen.


In de tussentijd had ik ook een ander polarisatiefilter van Nisi gekocht. Dat zit in een grote universele houder die je op allerlei maten lenzen kan monteren. Je kan er drie grijsfilters voor schuiven en zo hele leuke effecten realiseren. Ik besloot om de houder met het polarisatiefilter op een lens te monteren en te kijken wat ik nu aan verschillen kon zien. In de houder zijn twee handige wieltjes gemonteerd waarmee je het polarisatiefilter kan rond draaien. Op die manier kon ik door de zoeker kijken en zien wat er gebeurde terwijl ik aan het wieltje draaide. Nu zag ik heel goed wat je met een polarisatiefilter kan doen. Geweldig om het verschil te zien van de foto’s van de waterlelies. In totaal ben ik bijna een jaar aan het oefenen geweest met het polarisatiefilter. Iets wat in beide cursussen ook wordt benadrukt. Pak je camera en trek er op uit. Ik heb ook een korte video gemaakt: https://youtu.be/54Nmeb7ahK8
In het fotoalbum op de facebookpagina staat een leuke selectie foto’s:
Deze 4 foto's zijn met het standaard polarisatiefilter gemaakt zonder statief


In een toekomstig artikel zal ik nogmaals uitgebreid ingaan op het gebruik van allerlei grijsfilters en werken met een statief en lange sluitertijden.

 

Oude artikelen