Engelse dubbeldekkers

Hoewel ik vroeger een echte automobilist was ben ik erg gek op de Engelse dubbeldekkers. Mijn eerste ervaring met een dubbeldekker was tijdens mijn London reis in 1989. Vanuit het bovendek van de bus kon je heerlijk over het

drukke verkeer kijken. En omdat het door de files zo langzaam ging had je waar voor je geld. Later leerde ik dat er buiten steden zoals Cambridge, Oxford en Brighton grote “park and ride” parkeerterreinen te vinden zijn. Vandaar rijden
allerlei kleurige dubbeldekbussen naar het stadscentrum. Je stapt uit waar je wilt en hoeft niet naar een onvindbare parkeerplek te zoeken. Het is een  geweldig efficiënt systeem dat ze ook hier in Nederland zouden moeten invoeren
om de toenemende verstikking van het centrum door de auto’s tegen te gaan. Eén van de grote voordelen van de hoge  Engelse dubbeldekbussen is gelegen in het feit dat ze kort zijn. Op die manier hebben ze een korte draaicirkel en zijn ze
perfect in te zetten in kleine straten. Toch kunnen er voldoende passagiers mee door de twee dekken. In Nederland zie je dat men er juist voor kiest om lange bussen in te zetten wanneer er veel mensen vervoerd moeten worden. Met dat
soort lange bussen is het erg lastig om te manoeuvreren in krappe straten en pleinen. Ook op andere plaatsen rijden de dubbeldekkers. Ik heb er in de loop van de jaren een aantal kunnen fotograferen. Toen mijn vrouw en ik in de zomer van 2013 het Festival of Speed bezochten zagen we dat daar een nieuwe
dubbeldekbus voor London stond die wat bouw betreft gebaseerd was op de oude wereldberoemde rode routemaster bus. Volgens de banner zou dit een super moderne zeer milieuvriendelijke bus voor de 21ste eeuw moeten zijn. Op you tube staat mijn video: https://youtu.be/s9hsSDnLpTk. In het fotoalbum op mijn facebookpagina staat een leuke fotoselectie: https://www.facebook.com/media/set/?vanity=classiccarsandlifestyle&set=a.3796348780490677 

Oude artikelen