Pionierauto's in het Louwman museum

In 2010 opende het Louwman museum in Den Haag de deuren voor het publiek. Ik ben er inmiddels tientallen keren geweest omdat de collectie geweldig is. Ook op dinsdag 24 november 2020 greep ik de kans om weer rond te lopen, ondanks 

het feit dat er toen niet gefotografeerd mocht worden. Dat stond althans op de website maar de heren die daar als gids rond liepen zeiden dat het wel gemogen had omdat het heel erg rustig was. Ik had er niet op gerekend en ik had geen
camera bij me. De foto’s en de filmpjes die je hier ziet had ik al gemaakt bij eerdere bezoeken. In het verleden ben ik een keer in Hull geweest in een museum waar ook pionierauto’s te zien waren. Ze noemden ze daar “cars of
dawn” en dat vind ik eigenlijk veel veelzeggender dan de term pionierauto. Cars of dawn betekent als je het vrij vertaald “auto’s van de dageraad”. Het zijn dus auto’s uit de beginperiode van de automobielgeschiedenis. Je kan bij die vroege
voertuigen goed zien dat ze stuk voor stuk van de paardenkoets lijken af te stammen. In het prachtige museum staan die auto’s in een heel donker deel. Om ze te beschermen tegen de nadelige invloeden van het licht. Gelukkig zijn de
moderne digitale camera's enorm lichtgevoelig zodat je leuke foto's kan maken. Veel van die auto’s zijn ongerestaureerd. Dat kan je op de foto’s goed zien. Je kan van alle auto’s een leuke omschrijving vinden op de website van het Louwman museum. Ik heb ook een korte video voor je gemaakt. Klik op deze link om hem te bekijken:https://youtu.be/kvER7WqhenQ

Op de facebookpagina staat een fotoalbum met een leuke selectie foto’s: https://www.facebook.com/media/set/?vanity=classiccarsandlifestyle&set=a.3674384316020458

https://www.louwmanmuseum.nl/autos/

Oude artikelen