Een MG Magnette met de naam Bumble Part 2

Op 17 februari heb je het eerste deel van de MG Magnette met de naam Bumble kunnen lezen. Hier is het tweede deel. De originele Bumble was door Roger Andreason, de bouwer van Emma en Bumble, in de jaren tachtig aan een Japanner verkocht. Emma was de eerste Magnette in racetrim die Roger had

gebouwd. In 1977 bouwde Roger Bumble voor zijn vrouw Judy. In dezelfde kleurcombinatie als Emma namelijk creme met bruin. Emma werd de rallyauto die aan de Pirelli Classics deel nam en uiteindelijk door Julius Thurgood werd gekocht en werd omgedoopt in Bumble. Drie jaar na 2015, in maart 2018 stond de MG Magnette al weer te koop op de veiling van Bonhams tijdens de Members Meeting Sale van dat jaar. Dit maal realiseerde de MG een opbrengst van 19.550,00 GBP inclusief premie oftewel 17.000,00. De auto werd nu aangeboden zonder reserve. Er zou in de drie jaar die tussen de eerste verkoop en de tweede verkoop had gezeten voor een bedrag van GBP 30.000,00 aan de MG zijn verspijkerd. De nieuwe eigenaar nam al snel afscheid van zijn nieuwe aanwinst en verkocht de auto aan Mike Lamplough. Die wilde in 2019 met de auto gaan racen. Ik heb op een forum over zijn ervaringen gelezen. Op 14 oktober 2018 ging hij voor de
eerste keer met de MG naar het circuit van Donington om te testen. Daar startte hij de auto voor het eerst en hoorde dat de uitlaat wel heel veel lawaai maakte. Hij had geen flauw idee in wat voor staat de motor was. Dat viel tegen. De oliedruk was erg laag maar hij besloot toch wat rondjes te rijden. De oliedruk zakte naarmate de motor warmer werd. Wat was wijsheid? Naar huis terug gaan of toch op zondag de race rijden? Hij besloot tot het laatste. De motor werd opgetopt met STP en hij ging van start. Na het vierde rondje was de oliedruk lager dan 10 en het rode lampje van de ontsteking ging branden terwijl er een ratelend geluid hoorbaar was. Mike besloot dat het genoeg was en zette de auto aan de kant. Nu wist hij dat de motor gereviseerd moest worden. Hij maakte een lijst met actiepunten en in maart 2019 kon hij op het circuit van Goodwood aan een paar circuitdagen deel nemen. De MG startte wat lastig maar hij dacht dat het door de Weber carburateur kwam. In april was de eerste HRDC race op het circuit van Silverstone. Die kon hij niet rijden omdat de auto helemaal niet meer wilde starten. Het bleek de elektronische ontsteking te zijn die de geest had gegeven.
De ontsteking werd vervangen en er kon weer gereden worden. Bij een volgende race ontstonden er koelproblemen. Ook die werden verholpen en bij de volgende race kon Mike lekker in gevecht met een A40 maar werd het rempedaal sponzig. In oktober reed hij eindelijk een race op Castle Combe waar alles naar wens ging en hij als vierde in zijn klasse finishte. De Magnette kon in de gargae zonder dat er in de winter heel veel aan gesleuteld moest worden. Nu was er tijd om aan de Gilbern 1800 GT te werken en er voor te zorgen dat die raceklaar zou zijn in het nieuwe jaar. Hier is een link naar een hele leuke website met informatie over allerlei verschillende  MG Magnette’s: https://www.magnette.org/gallery. Hier is een video van Mike waarin hij stopt met oliedruk 10: https://www.youtube.com/watch?v=1p0v0yGTj0Y

Hier is de link naar mijn video: https://youtu.be/6EaydvHuLYI  

 

What do you want to do ?
New mail
What do you want to do ?
New mail
What do you want to do ?
New mail
What do you want to do ?
New mail
What do you want to do ?
New mail
What do you want to do ?
New mail

Oude artikelen