Alfa Romeo 1750 GTV of MG CGT?

In 1967 kwam er een nieuwe MG op de markt. Dat was de MG C. Hij was verkrijgbaar als roadster en als GT. De nieuweling moest de opvolger worden van de Austin Healey drie liter. Het moederconcern waar MG toe hoorde had namelijk

besloten dat de Austin Healey 3 liter niet meer zou worden gemaakt omdat hij in Amerika niet meer aan de steeds strengere milieu- en veiligheidseisen kon voldoen. Omdat de nieuweling de Big Healey moest opvolgen lag er onder de motorkap net als in de Healey ook een motor met zes cilinders in lijn met een inhoud van bijna drie liter. De C en de CGT werden geen succes. Dat is bekend. Eind 1969 stopte de productie al weer. Er zijn in totaal ongeveer  9000
exemplaren van de cabriolet en de GT versie gebouwd. In 1968 kwam Alfa Romeo met een nieuwe coupé. Dat was de Alfa Romeo 1750 GTV. Het was de opvolger van de 1600 GT en het was een hele snelle auto voor die tijd. Ik heb een MG CGT gehad. En een 1750 GTV. De CGT was van bouwjaar 1969 en de GTV was van 1971. In 1969 kostte de MG CGT volgens het boekje “kies uw auto” HFL 17.100,00. Wanneer je ook nog een elektrische overdrive wilde kwam daar een
bedrag van HFL 885,00 bij. Voor de Alfa Romeo was je in 1969 HFL 15.980,00 kwijt. Voor HFL 2.000,00 minder had je een volbloed Italiaanse sportwagen. Met evenveel pk als de C. In december 1996 ruilde ik een Alfa Roemeo 1750 GTV in. Daar heb ik een tijd dagelijks mee gereden tot het moment dat de auto terwijl hij geparkeerd stond door een vrachtwagen werd gegrepen. Hij had een enorme hoeveelheid schade. Ik had geen tijd en zin om hem te maken en de GTV werd
met schade verkocht. Ik kocht mijn CGT in 2000. Die heb ik zelf volledig gerestaureerd. In 2003 kon ik er mee gaan rijden. Een kleine tien jaar nadat ik de GTV had verkocht  kon ik mijn GTV weer terug kopen. Hij reed nog prima maar de achterkant was erg roestig geworden en er moest flink aan de auto worden gelast. Net als bij mijn CGT had ik eerst alle boeken verzameld die er over de auto waren. Ik had zelfs de zeer zeldzame originele partslist weten aan te
schaffen. Daarvoor moest ik een hele partij Alfa Romeo  onderdelen kopen. Daar kreeg ik twee kratten boeken bij met de partslist. Het kostte me heel veel tijd en energie om al die spullen weer te verkopen maar dat terzijde. Ik had eindelijk het felbegeerde boek. Het was de bedoeling om alle onderdelen van de GTV te verzamelen en dan aan de slag te gaan. Maar ik was in die tijd ook met de restauratie van een MG C bezig en het ontbrak me aan tijd en geld om de GTV
aan te pakken. Om die reden nam ik wederom afscheid van de GTV. Als ik meer tijd had gehad en de auto wel had kunnen restaureren was de CGT waarschijnlijk in de verkoop gegaan. Om de simpele reden dat ik de Alfa GTV veel lekkerder vond rijden. De 1750 GTV had een soepel schakelende vijfbak en op alle wielen schijfremmen die ook nog eens prima bekrachtigd waren. De CGT had een vier versnellingsbak met overdrive. Hij had schijfremmen voor en trommelremmen
achter met een heel vervelend afstelmechaniek en omdat de Girling servo niet meer nieuw te koop was had ik er een Lockheed servo in moeten zetten maar die werkte veel minder goed dan de Girling bekrachtiger. Ik had een speciaal stuurhuis in de CGT geplaatst maar de GTV stuurde toch lichter. Met de vijfversnellingsbak trok je in de 1750 GTV moeiteloos op naar 140 kilometer per uur terwijl de CGT duidelijk langzamer was. De MG CGT werd van binnen heel erg
warm. Dat vond ik helemaal niet prettig en last but not least was de CGT een stuk dorstiger dan de 1750 GTV. De CGT bleef echter en heb ik gehouden tot eind 2011. Toen is hij verkocht omdat ik er helemaal niet meer mee reed. Dat vond ik zonde want van stilstaan worden auto’s alleen maar slechter. Ik heb ook een korte video gemaakt. Klik op: https://youtu.be/uHh5Vg81ljk
Op de Facebookpagina staan nog meer leuke foto's. Klik om ze te zien op: https://www.facebook.com/media/set/?vanity=classiccarsandlifestyle&set=a.3631290630329827

Oude artikelen