DAF 600
De eerste
nieuwe personenwagen van Daf was de Daf 600. Hij zorgde bij de introductie op
de AutoRai in 1958 voor een regelrechte sensatie. Er werd een enorm aantal
orders genoteerd maar de auto was nog niet klaar voor productie.
De eerste auto werd pas in 1959 uitgeleverd. Dat is nu 60 jaar geleden. De eerste auto van de lijn bestaat nog steeds. Ik had hem samen met mijn vrouw al gezien in 2011. Bij het concours d’élegance tijdens het Festival of Speed in Zuid Engeland. Het wagentje was uitgerust met het unieke variomatic systeem en een zelf ontwikkelde twee cilinder luchtgekoelde boxermotor van net geen
600 cc. De aandrijving vond plaats aan de achterwielen. Rondom was de auto voorzien van hydraulische trommelremmen. Hij had een unieke centrifugaalkoppeling. Daardoor was het mogelijk om stil te staan zonder te kruipen. Op het vliegwiel zitten 8 koppelingssegmenten die bij gas geven uit slaan. Vier daarvan waren licht uitgevoerd en slepend en de vier andere waren zwaarder geveerd en die sloegen later uit in tegengestelde richting voor de
vaste verbinding. De Daf 600 leverde, net als de Volkswagen Kever en de Fiat 500 en de Lelijke Eend en de Mini en de Renault 4 een enorme bijdrage aan de mobiliteit van grote groepen van de bevolking. Een paar jaar later kwam de Daffodil op de markt. De Daffodil modellen waren wat luxer dan de eerste 600 serie. Tevens waren er allerlei technische verbeteringen uitgevoerd. Zo had de motor een grotere cilinderinhoud gekregen en meer vermogen en was de motor
nu voorzien van een geforceerde luchtkoeling. Dat is duidelijk te zien op deze foto. Wil je meer weten van Daf? Ga dan eens naar het Daf museum in Eindhoven. Wegens verbouwingswerk is het museum in maart en april gesloten. http://www.dafmuseum.nl/nl-nl
Op zondag 24 februari waren we in Het Louwman museum in Den Haag en daar zagen we dit leuke Daf prototype uit 1957 in de entreehal staan.
De eerste auto werd pas in 1959 uitgeleverd. Dat is nu 60 jaar geleden. De eerste auto van de lijn bestaat nog steeds. Ik had hem samen met mijn vrouw al gezien in 2011. Bij het concours d’élegance tijdens het Festival of Speed in Zuid Engeland. Het wagentje was uitgerust met het unieke variomatic systeem en een zelf ontwikkelde twee cilinder luchtgekoelde boxermotor van net geen
600 cc. De aandrijving vond plaats aan de achterwielen. Rondom was de auto voorzien van hydraulische trommelremmen. Hij had een unieke centrifugaalkoppeling. Daardoor was het mogelijk om stil te staan zonder te kruipen. Op het vliegwiel zitten 8 koppelingssegmenten die bij gas geven uit slaan. Vier daarvan waren licht uitgevoerd en slepend en de vier andere waren zwaarder geveerd en die sloegen later uit in tegengestelde richting voor de
vaste verbinding. De Daf 600 leverde, net als de Volkswagen Kever en de Fiat 500 en de Lelijke Eend en de Mini en de Renault 4 een enorme bijdrage aan de mobiliteit van grote groepen van de bevolking. Een paar jaar later kwam de Daffodil op de markt. De Daffodil modellen waren wat luxer dan de eerste 600 serie. Tevens waren er allerlei technische verbeteringen uitgevoerd. Zo had de motor een grotere cilinderinhoud gekregen en meer vermogen en was de motor
nu voorzien van een geforceerde luchtkoeling. Dat is duidelijk te zien op deze foto. Wil je meer weten van Daf? Ga dan eens naar het Daf museum in Eindhoven. Wegens verbouwingswerk is het museum in maart en april gesloten. http://www.dafmuseum.nl/nl-nl
Op zondag 24 februari waren we in Het Louwman museum in Den Haag en daar zagen we dit leuke Daf prototype uit 1957 in de entreehal staan.