Doorgaan naar hoofdcontent
Herinneringen aan een groene MG F
Herinneringen aan een groene MG F
Voor wie de historie van het Engelse merk MG niet kent ga ik heel kort terug in de tijd. In de zeventiger jaren had men bij het overkoepelende British Leyland besloten dat men geen twee sportieve merken meer kon steunen met de steeds strenger wordende eisen op de Amerikaanse markt. Daarom moest in 1980 de MG fabriek sluiten en ging men door met Triumph. Toch probeerde men het merk MG in leven te houden door af en toe op een model uit de Leyland stal een MG badge te plakken en die auto wat sportieve accenten mee te geven. Denk hierbij aan de MG Montego. Later kwam de MG RV8 op de markt. Dat was een auto met een 8 cilinder motor die alleen in de rechtsgestuurde versie werd geproduceerd. Intussen veroverde de Mazda MX5 de markt en dat succes bleef in Engeland niet onopgemerkt. Om die reden besloot men om een sportieve open cabriolet te ontwikkelen. Dat werd de MG F. In 1995 kwam hij in Groot Brittannië al op de markt en in 1996 in Nederland. De importeur begon in 1995 eigenaars van een klassieke MG te bestoken met mails om de MG F onder de aandacht te brengen. Maar met een prijs van ruim Hfl 60.000,00 was het geen koopje. In het voorjaar van 1996 was het zo ver. De pers mocht met de F gaan rijden voordat de auto in de showroom stond. Omdat ik iemand kende die bij een autoblad werkte kon ik een kort stukje met de auto rijden. Ik was direct verkocht maar het duurde nog 9 jaar voor ik eindelijk zelf een F had. Om de hele simpele reden dat de auto te klein was om als eerste auto dienst te doen en hij was te duur om er als tweede auto bij te kopen. Aan het bezit van mijn MG F heb ik gemengde gevoelens over gehouden. Hij was snel en erg wendbaar en ook heel erg zuinig. Hij reed heel makkelijk en rammelde niet en voelde aan als een comfortabele moderne auto. Maar de middenmotor was heel lastig bereikbaar en het viel niet mee om zelf iets aan de auto de repareren. In mijn F moesten na aankoop een nieuwe radiateur en nieuwe koelslangen maar daarvoor moest de complete neus van de auto worden verwijderd en om het systeem te ontluchten had je ook nogal wat tijd nodig. Dat kwam doordat de radiateur voorin zat en de motor in het midden lag en er om die reden op meerdere plekken ontluchtingsnippels zaten. Een tijd geleden kwam ik een leuke groen MG F tegen. Hij leek op mijn F en ik heb er een leuke video van gemaakt. Hier is de link: https://youtu.be/bqZyMXQ1id8