Chevrolet K10 van politie Rotterdam
Pas geleden kwam ik bij het Louwman museum in Den Haag. Daar stond deze aparte Chevrolet K10. De donkerblauwe Scotsdale was vroeger in gebruik bij de Rotterdamse politie. Heel wat jaren geleden had ik al foto’s in Rotterdam van deze auto gemaakt. Bij de Kralingse plas. De eerste keer dat ik de K10 in levende lijve zag was op een beurs in het Autotron, in februari van 2012. Toen was de versnellingsbak kapot en die moest natuurlijk worden gerepareerd. Dat kon je op de beurs echter niet zien. Op die beurs stonden erg veel politiewagens. Men vierde er namelijk het feit dat het 50 jaar geleden was dat de toenmalige Rijkspolitie de eerste Porsche in gebruik had genomen. Toen we in 2012 naar de fotolocatie reden reed de K10 voorop. Het was duidelijk te merken dat die auto meer vermogen heeft dan de C10. De K10 heeft namelijk een V8 motor met injectie terwijl de C10 nog carburateurs heeft. De K10 rijdt ook gewoon op benzine en de C10 rijdt alleen maar op LPG. De keus daarvoor is een bewuste. Op die manier had de K10 altijd het maximale vermogen beschikbaar wat nodig kon zijn in de situaties waarin hij zijn werk moest uitoefenen. De auto is uit 1988, het kenteken staat op 24 september 1988 en de auto heeft dienst gedaan tot ergens in het begin van het jaar 2000. Op uitdrukkelijk verzoek is de auto niet overgespoten. Daarom is er duidelijk te zien dat de auto wel wat heeft meegemaakt in zijn actieve leven. Deuken, krassen, putten, ze zijn er niet op gekomen omdat er fans met een wollen doek over de auto geaaid hebben. De zijruiten zijn vervangen door exemplaren van Lexan. Dat is een uitermate sterk materiaal dat veel meer bescherming biedt dan gewoon glas. Het is echter wel buigbaar en daarom staan er metalen stijlen achter de ruiten om te voorkomen dat de ruiten uit het rubber worden gedrukt. De voorruit is wel van glas. Natuurlijk is de ruit van laminaat en om de inzittenden te beschermen is er een groot rek van draadgaas voor de ruit geplaatst. De auto mag met het zogenaamde “klein rijbewijs” bestuurd worden. De K10 is een Chevrolet Suburban Scotsdale. Vroeger konden er ook nog mensen mee in de achterbak maar daar is een bench voor een hond in geplaatst. De kenners weten dat dat meestal een Mechelse herder was. In de auto zijn drie radio’s te vinden. Deze auto werd voornamelijk door de ondersteunende eenheid van de Mobiele Eenheid gebruikt om acties te coördineren. Daarom zijn er drie radio’s in het dashboard gemonteerd. De radio’s hebben allemaal hun eigen microfoon. Naast het stuur hangt nog een microfoon. Die is voor de luidspreker. Omdat de radio’s en de zenders nogal wat stroom gebruiken zijn er twee accu’s onder de motorkap te vinden. Het is tegenwoordig, met de huidige telecommunicatiemogelijkheden niet meer voor te stellen dat dat soort grote en ruimtevretende apparatuur nodig was. Op het dak van de K10 zit een schijnwerper. Die kan met een handige constructie van binnen uit bediend worden. Alle in de auto aanwezige portieren kunnen gebruikt worden. De automatische versnellingsbak wordt bediend met behulp van een schakelarm aan de stuurkolom. De auto is uitgerust met een trekhaak. Daarom is de kentekenplaat links op het achterportier gemonteerd. Het was een grote verrassing om de auto bij het Louwman museum aan te treffen. Ik had de auto niet meer gezien sinds het leuke museum in Rotterdam was opgeheven. Nu had ik de kans om een leuke video te maken. Die kan je bekijken op mijn youtube kanaal. Hier is de link: https://youtu.be/qEEQKE2rmz4