BMW 02 serie

De prachtige BMW Touring hebben we ooit op het circuit van Zandvoort bij een meeting kunnen fotograferen. Ik vond de Touring van BMW altijd geweldig. Toch heb ik er nooit eentje gehad. Want ze waren ten eerste nogal zeldzaam en ten 

tweede ook best duur vroeger. Op het circuit van Zandvoort hadden ze een paar van die tourings als serviceauto. In het oranje. Die auto’s hebben daar jaren dienst gedaan. De touring van de foto is een 1600. Er ligt wel een snellere motor
in de motorruimte en dat is maar goed ook want met de standaardmotor verloor de BMW het van iedere Alfa Romeo Giulia Super met een 1600 motor. Vroeger heb ik allerlei 02’s gehad. Allemaal 1600’s of zelfs de lichtst gemotoriseerde versie
met de 1500 motor. De oude modellen hadden ronde achterlichten en later werden die achterlichten groter en rechthoekig. In 1976 kwam de opvolger op de markt, Dat was de eerste 3 serie van BMW. De 02 serie begon aan zijn leven als
1600 versie. In 1977 ging de 02 serie uit productie. Hij werd tot die tijd als 1502 naast de nieuwe 3 serie aangeboden maar in vergelijking met de BMW 3 serie was de 1502 zeer gedateerd. Behalve de genoemde touring en de twee deur sedan
was er ook een tijd lang een soort cabriolet verkrijgbaar. Die heb ik buiten bij het Louwman museum kunnen vereeuwigen in deze prachtige oranje kleur. Ik heb ook een korte video gemaakt. Klik op:
https://youtu.be/WKI_XSQ5vRI

 

Oude artikelen