Het autokerkhof

Vroeger waren er overal zogenaamde autokerkhoven te vinden. Dat is echter al heel wat jaren geleden. Ik was dan ook erg verbaasd toen ik op een gegeven moment op de snelweg reed en uit mijn ooghoek een authentiek ouderwets 

autokerkhof zag. Bij de afslag naar het Forepark bij Leidschendam. Het was in de winter en omdat de struiken en de bomen aan de snelwegkant kaal waren kon ik de auto’s zien staan. Er stonden een paar personenauto’s maar mijn interesse was gewekt door de oude vrachtwagen met de graffiti. Er stonden en lagen ook losse cabines en wat aanhangers. Om het terrein was een hek om er voor te zorgen dat
je er niet zo maar op kon komen. Op een dag was het hek open maar toen was ik vergeten om een camera mee te nemen. Ik ben toen wel met mijn auto het terrein op gereden maar ik vond het daar luguber en ben snel weer weg gegaan. Vanaf de weg was het wel mogelijk om foto’s te maken maar dan moest ik wel ver kunnen inzoomen. Het vervelende van de locatie was het feit dat ik er wel
regelmatig langs reed maar dan altijd vergat om de goede camera mee te nemen omdat mijn reis een ander doel kende dan het maken van foto’s van de troosteloze vracht- en personenwagens die op dat terrein te zien waren. Ze stonden regelmatig anders en je kon zien dat er ook gaten in werden geknipt. Er lagen af en toe ook blokken beton op en op een dag zag ik wat daar gebeurde. De
brandweer was daar aan het oefenen. Het was dus geen autokerkhof maar een oefenlocatie voor de brandweer. Om in de praktijk auto’s weer rechtop te zetten of onder blokken beton vandaan te halen. Of om er gaten in te knippen om via de gaten mensen uit een wrak te halen. De foto’s die je hier ziet heb ik in november 2020 gemaakt. Na die tijd vergat ik weer regelmatig  om een camera mee te
nemen om de reeds genoemde reden tot maandag 11 oktober 2021. Toen had ik weer een camera bij en zag ik dat er eindelijk een bordje op het hek naar het autokerkhof zat. Het hek was dicht en op het bordje stond verboden toegang. Oefenterrein brandweer. Ik heb ook een korte video gemaakt. Klik op deze link: https://youtu.be/QZ3yqXxkAwc

Oude artikelen