Rover SD1

De Rover SD1 3500 kwam in 1976 in Nederland op de markt. In niets leek deze modern vorm gegeven auto op zijn voorganger, de Rover P6. De P6 is jaren mijn favoriete auto geweest. Met acht cilinder motor en automaat en leren bekleding 

was de P6 super de luxe. Maar hij raakte gedateerd en moest worden vervangen. In eerste instantie werd de nieuwe Rover SD1 alleen geleverd met een 3500 cc motor met acht cilinders. Hij was daarmee goed voor een topsnelheid van ruim 200 kilometer per uur. Dat was in die tijd erg snel. De auto was ook erg duur. In “kies uw auto 1979” staat dat de auto toen in de 3500 uitvoering Hfl 36.200,00 kostte. In dat jaar was er ook een zes cilinder versie op de markt gekomen met
een motor met 2600 cc. Die kostte met een automatische versnellingsbak Hfl 31.500,00. Ter vergelijking is het leuk om te weten dat de, in mijn ogen, zeer begerenswaardige Alfa Romeo Alfetta 1,8 een prijskaartje had van Hfl 21.390,00 terwijl de prachtige Alfetta GTV 2000 coupé  maar HFL 4.100,00 meer kostte dan de Alfetta 1,8 sedan. Later kwam er ook nog een Rover 2300 bij. In 1977 was de
SD1 gekozen tot “auto van het jaar”. Dat was niet erg verrassend omdat de SD1 was voorzien van allerlei vernieuwende zaken waar de autojournalisten heel erg enthousiast over waren. De SD1 was net als zo veel auto’s uit die tijd echter erg roestgevoelig. Om die reden zijn er erg weinig exemplaren bewaard gebleven. In 2009 heb ik voor het Rover clubblad een heel leuk artikel geschreven over een
3500 SD1 uit de eerste serie die wel mooi bewaard was gebleven. Daar zat een heel verhaal aan vast. Door de prijs en een aantal andere zaken zag je destijds in Nederland weinig moderne Rovers. In Engeland werd de SD1 echter omarmd door het publiek. De politie reed er natuurlijk mee en er werd met de snelle 3500 uitvoering met de acht cilinder motor ook veelvuldig geracet. Dat hebben mijn
vrouw en ik kunnen zien en horen tijdens de Members Meeting op het circuit van Goodwood in 2015 en op het circuit van Donigton in 2012 en 2014. De prachtige SD1’s bleken supersnel te zijn en over een geweldige wegligging te beschikken terwijl ze dankzij de achtcilinder motoren over veel koppel en erg veel vermogen konden beschikken. Zowel in 2012 als in 2014 zagen we op het circuit de Rover
SD1 waar ooit Tom Walkinshaw en Win Percy mee hadden geracet. In 2012 was de zeer aimabele Win zelfs op het circuit voor een signeersessie. Ik heb een korte video gemaakt. Klik op:
https://youtu.be/OdzbHfv2kQ4

In het fotoalbum op mijn Facebookpagina staat een leuke selectie SD1 foto’s:

https://www.facebook.com/media/set/?vanity=classiccarsandlifestyle&set=a.3276658559126371

Wanneer je meer wilt weten over de mogelijkheden die een Walkinshaw SD1 bood is hier een leuke link: https://www.roversd1.nl/sd1web/team1b.html


 

Oude artikelen