Vrij rijden op het circuit

Het lijkt zo leuk. Een trackday op het circuit. En dan lekker met je eigen auto de baan op om rondjes te rijden. Daar geldt geen maximumsnelheid en kan je je
auto lekker laten gaan. Tijdens de vrij rijden sessies is er ook geen racelicentie vereist. Soms is er een helm verplicht, zoals te zien is op de foto’s tijdens de vrij
rijden sessie van de MG Car Club Holland. Maar de foto’s die we maakten van de diverse Volvo’s toonden inzittenden zonder helm. Zelfs kinderen reden mee en
er was een bestuurder die tijdens het rijden op de baan een sigaar rookte. In het laatste nummer van De Auto, het magazine van de KNAC, staat een leuk artikel van Automotive advocaat Mr Albert S. Oegema met de titel “Trackday leuk, maar wat te doen bij schade?”. Het is een erg interessant artikel en zeer
de moeite waard om te lezen wanneer je overweegt om ook een keer mee te doen als jouw car club een keer een circuit af huurt. Wanneer je geen lid van de
KNAC bent kan je ook het blad Carros kopen want de Auto is powered by Carros. Wat je leert uit het artikel van Albert is: op het circuit geldt de regel dat alle schade voor rekening van de coureur is. Dat kan aardig in de papieren
lopen. Om die reden ben ik nog nooit met een auto op een circuit geweest. In 2017 zagen wij tijdens een paar rondjes vrij rijden de bestuurder van een leuke Saab Sonnet van de baan raken om vervolgens hard tegen de vangrail te
knallen. Dat deed pijn. Waarschijnlijk nog het meest in de portemonnee. Kijk voor de andere foto’s op https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=1815370105255231

Oude artikelen