Voorschotense oldtimerdag was druk bezocht

Dit jaar werd de Voorschotense oldtimerdag voor de 25e keer gehouden. Omdat er allerlei verschillende merken en types door elkaar staan vind ik dit een veel leuker evenement dan een willekeurige clubmeeting.
Net als vorig jaar ging ik er dan ook graag met mijn vrouw heen om foto’s en een filmpje te maken. De link naar het fotoalbum met 269 foto's staat onderaan. De sfeer is altijd geweldig en het aanbod klassiek vervoer is uiterst divers. Daarom is er voor iedereen wat te genieten. Hoewel mijn
aandacht dit jaar getrokken werd door een paar motor- en bromfietsen was er ook op autogebied zat te zien en te genieten. Op you tube staat mijn korte video: https://youtu.be/0kdM8ldajHk  
Veel auto’s kenden we nog van eerdere edities maar dit jaar was er wel een hele aparte auto te zien. Dat was de Knox uit 1911. De grote auto was destijds
gebouwd in Springfield Massachusetts. De auto zag er gebruikt uit. Dat vond ik geweldig. Op de auto zaten rallyschilden van de Peking Parijs rally uit 2007. Daar had hij aan mee gedaan. In ruim dertig dagen was een hele groep oldtimers van Peking naar Parijs gereden. Op deze website kan je daar meer over lezen: http://www.endurorally.com/pages/2007-peking-to-paris-motor-challenge-participants. Je kan zien dat de Knox een vier cilinder motor had van ruim 7100 cc. Wanneer je naar de motor kijkt zie je dat er nog geen waterpomp
aanwezig was. Er werd gebruik gemaakt van thermosyphonkoeling. Hier volgt een korte uitleg van het principe. Warm water of warme koelvloeistof is lichter dan de koele vloeistoffen. Het stijgt dus. Daarom stroomt de warme vloeistof altijd aan de bovenkant de radiateur in. Daar zal de vloeistof afkoelen en aan de onderkant zal de afgekoelde vloeistof weer uit de radiateur stromen richting motorblok. Hele vroege automobielen hadden om die reden een hele grote
radiateur. Van het motorblok lopen er pijpen met een grote diameter naar en van die radiateur.Die radiateur moest voor de goede werking van het systeem wel een flink stuk boven de motor uit steken. De radiateur neemt erg veel ruimte in terwijl het koelsysteem door de langzame stroming niet veel warmte af kan voeren. Bij deze Knox wordt de rijwindkoeling geholpen door de gemonteerde ventilator. Er waren meer auto’s met open motorruimtes te bewonderen. Die trokken ook drommen met kijkers. Er waren ook weer veel
motorfietsen en bromfietsen. Overal werden verhalen verteld. We kwamen terug met een paar honderd foto’s. Op onze Facebookpagina staan de andere foto's:   

Reacties

Ook leuk om te lezen